Illustraties met hart en visie — voor thuis, school en opvang
Mijn illustraties zijn gemaakt voor kinderen én voor de volwassenen die hen met liefde, aandacht en bewustzijn begeleiden. Van ouders met een bewuste opvoedstijl tot leerkrachten en pedagogisch medewerkers die werken vanuit verbinding, veiligheid en respect.
Met mijn werk wil ik bijdragen aan een wereld waarin kinderen zich gezien voelen. Waar beeldtaal helpt om emoties te benoemen, verhalen te vertellen en samen stil te staan bij wat er écht toe doet.
Wat ik maak:
- Zachte, pedagogisch onderbouwde illustraties voor in de klas, opvang of thuis in vorm van dagritmekaarten of pictogrammen
- Emotiekaarten, posters en visuele hulpmiddelen voor sociaal-emotionele ontwikkeling
Voor wie?
- Leerkrachten en pedagogisch medewerkers die met aandacht en liefde begeleiden
- Ouders die opvoeden vanuit verbinding en rust
- Organisaties die kindgericht en bewust communiceren
Waarom kiezen voor mijn illustraties?
- Warm, herkenbaar en afgestemd op de belevingswereld van jonge kinderen
- Pedagogisch doordacht en praktisch inzetbaar
- In te zetten bij dagelijkse routines
- Een zeer uitgebreide collectie
Dagritmekaarten
Pictogrammen
NIEUW!
Enkele maanden geleden ben ik, op verzoek van een woon-werkinstelling, begonnen met het ontwikkelen van een uitgebreide set pictogrammen. Pictogrammen zijn afbeeldingen die worden gebruikt om taal of tekst te vervangen. Ze maken iets visueel en daardoor toegankelijk voor alle leeftijden, achtergronden of bijvoorbeeld meertalige kinderen/volwassenen. Het grootste verschil tussen de dagritmekaarten en de pictogrammen is dat de pictogrammen minder 'verhalend' zijn. Je ziet niet iemand een handelingen uitvoeren maar slechts het voorwerp dat centraal staat bij die handeling. Een voorbeeld: bij de dagritmekaarten zie je een kind zijn tandenpoetsen, op de pictogram voor dezelfde handeling zie je alleen een tandenborstel en tandpasta. Dit geeft minder 'ruis op de lijn' en minder ruimte voor eigen interpretatie. Fijn voor kinderen én volwassenen die behoeft hebben aan veel duidelijkheid. Deze pictogrammen zijn dus in het bijzonder geschikt voor kinderen en volwassenen met ontwikkelingsproblematiek. Maar niet uitsluitend voor hen. Ze zijn leuk, sfeervol en duidelijk en daarmee eigenlijk toepasbaar in elke situatie.
In verband met diezelfde behoeft aan duidelijkheid zou ik willen adviseren om niet teveel pictogrammen tegelijk aan te bieden wanneer je een dagplanning wil maken. Maak bijvoorbeeld een overzicht van de ochtendplanning en vervang die voor een middagplanning wanneer de ochtendplanning is afgewerkt. Kortom: beknopt waar het kan, gedetailleerd wanneer nodig.