Kind kan de (af)was doen !

Gepubliceerd op 22 maart 2020 om 20:00

Klaar! Trots zet de kleuter nog één streep op het laatste werkblad uit het zorgvuldig samengestelde pakketje huiswerk. Hetzelfde pakketje dat het een half uur geleden mee naar huis kreeg. Een pakketje voor de hele week. Af, klaar. WAT NU ? Want hoewel huishouder, kok, snottebellenveger, EHBO'er en huis-tuin- en keuken psycholoog al een tijdje tot jouw bekwaamheden horen, leerkracht was daar tot nu toe niet bij. En wat doe je dan? Je wil educatief bezig blijven met je kind. Want stel je voor, mogen ze straks eindelijk weer naar school hebben al die kinderen meer geleerd dan het jouwe; je wil je kind niet te kort doen.  Je kunt natuurlijk naar de winkel rennen (of surfen) en allerlei oefenboekjes kopen met letters en cijfers. Speciale huiswerkmomenten inplannen en eindeloos puzzels en kleurplaten maken. Want dat is educatief, toch ? Laten we eens kijken of dat ook anders kan.

edu·ca·tief (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)1opvoedend, vormend, bedoeld om van te leren. 

 

Toen ik nog als kleuterleerkracht werkte werd mij iedere dag een ding duidelijk; kinderen leren ALTIJD en OVERAL. Een vaak wanneer jij het niet eens in de gaten hebt. Niet voor niets wordt er veel gespeeld in de kleuterklas.

Zonder al te wetenschappelijk te worden zou je kunnen zeggen dat het kinderbrein op jonge leeftijd bestaat uit losse eilandjes. In potentie is alles aanwezig maar de bruggetjes moeten nog gebouwd worden zodat alle eilandjes met elkaar kunnen gaan samenwerken. Ontwikkeling in een notendop. 

Het aanleggen van deze 'bruggetjes' wordt gestimuleerd wanneer de zintuigen van het kind worden geprikkeld. Ervaringen van van tast, smaak, zicht, reuk en gehoor helpen je kind dus in zijn ontwikkeling. En daarom leren kinderen dus altijd. Want ja, je zintuigen zet je niet even uit. Die staan altijd aan. Zeker als je nog maar klein bent en de wereld om je heen nog als nieuw ervaart. Daarom zijn jonge kinderen ook zo moe, zelfs wanneer ze 'alleen maar' gespeeld hebben op school. Denk even terug aan de afgelopen week. Ook wij volwassene leven ineens in een wereld die wij niet goed kennen, die raar en nieuw voelt. En hoe vermoeiend is dat ? 

 

Terug naar de kleuterklas. Want wat doen kinderen daar en hoe leren ze daar dan van? 

Tijdens het rollenspel leert je kind sociale vaardigheden als;  samen delen, op je beurt wachten, communiceren én het vergroot en oefent zijn woordenschat. Een uurtje in de bouwhoek ? Goud waard voor het ontwikkelen van rekenvaardigheden zoals ruimtelijk inzicht, vormen herkennen, sorteren en tellen.  En er komt geen werkblad aan te pas ! Ook creatieve activiteiten zijn voer voor het kinderbrein. Het doet aanspraak op de fijne motoriek, vergroot de kennis over vormen en kleuren en helpt bij  de emotionele ontwikkeling. En dan hebben we het nog niet over de dingen die tussendoor gebeuren en wij als 'normaal' ervaren zoals je veters strikken, je rits dicht doen, stil zitten op je stoel, zelf je neus snuiten. Leren, leren, leren. En nog steeds zonder een enkel werkblad. 

 

Maar hoe pak je dat nu thuis aan ? Daar heb je geen bouwhoek, geen speelhuisje of een heel magazijn vol knutselmateriaal. Maar toch kun je jouw kind nu zoveel leren. Simpelweg door het mee te laten doen met de huishoudelijke taken van alle dag. Hieronder een paar tips; 

 

- Was in de machine: sorteren op donkere, witte en gekleurde was. Afmeten van het wasmiddel. Dat heet nou praktisch rekenen. 

-Vouw samen de was op ! Een geweldige oefening voor de motoriek. Wanneer je dan ook nog de gevouwen was sorteert op stapeltjes (per kleur of per persoon) werk je mee aan rekenvaardigheden. 

- Tafel dekken: Met hoeveel mensen zijn we vandaag ? Hoeveel borden, kopjes, vorken hebben we dan nodig ? Je voelt hem al aankomen ; Rekenvoorwaarden!  Aanwijzend tellen in dit geval. 

- De auto wassen: kinderen zijn dol op kliederen met water, zeker als je ook nog sop mag gebruiken ! Dus dit is gegarandeerd een hit ! (en voldoet ook nog eens aan alle hygiëneregels ;-)) En of dit een leerzame activiteit kan zijn ? Jazeker ! Oefen eens de voorzetsels: op, onder, achter, voor, naast etc.. Dit zijn vaak moeilijke begrippen voor kinderen die je nu op een hele leuke manier kunt aanbieden. En waar zit de motorkap, de uitlaat of de zijspiegel ? Allemaal woordenschat. Allemaal leerzaam. 

- De vaatwasser uitruimen.  Ja echt !  Kopjes bij de kopjes, bestek per soort in de besteklade, grote borden en kleine borden netjes op hun eigen stapel. 

Ruimtelijk inzicht, sorteren, motorische vaardigheden ? Check! 

- Eten koken/samen bakken. Natuurlijk moet je je kind geen groot scherp mes geven. Maar een komkommer snijden, sla wassen en deeg kneden zijn allemaal fantastische activiteiten om de zintuigen eens lekker aan het werk te zetten. Voelen, kijken, proeven. Het komt allemaal aan het bod. Evenals fijne motoriek. 

 

Ondertussen geldt voor alle bovenstaande activiteiten; blijf lekker met elkaar kletsen. Benoem wat je doet. Laat je kind vertellen wat het ervaart. Zo werk je aan de woordenschat, algemene kennis en emotionele ontwikkeling én hou je het gezellig. 

 

Lieve mama's en papa's. Ik weet dat het niet makkelijk is. Er wordt nu veel van je gevraagd  als ouder. Ik begrijp dat je veel sneller zelf de was vouwt of de vaatwasser inruimt. Maar je kinderen zijn nu thuis, je wil ze vermaken en toch nog iets nuttigs doen. Als je een beetje kunt vertragen, mee kunt gaan in de het ritme en de verwondering van jouw jonge kind kun je van deze periode een waardevolle herinnering maken. 

 

Succes ! 

 

 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Frank Diepstraten
6 maanden geleden

Wat een energie, Anna.
Prachtig om te zien en belangrijk voor jezelf als vervulling.
Ik zie je weer terug in de school en hoe je zelf die zoektocht maakte. Fijne herinneringen.
Lieve groet,
Frank